Over de helft! - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Frouke Brouwer - WaarBenJij.nu Over de helft! - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Frouke Brouwer - WaarBenJij.nu

Over de helft!

Blijf op de hoogte en volg Frouke

13 Maart 2014 | Slovenië, Ljubljana

Lekker veel dingen zijn er weer gebeurd sinds ik heb geschreven.. Ik ben naar Maribor, Velenje, Skofja Loka, Zagorje geweest en ben op winterkamp gegaan met Skala. Maar niet om te vergeten, mijn ouders zijn meer langs gekomen!

Prevoz

Ik ga jullie eerst iets vertellen dat mijn verhaal iets makkelijker zou maken. Hier in Slovenië hebben ze eits dat Prevoz heet. Misschien sommige van jullie kennen het als blablacar. Dit is een website waar mensen een soort van advertensie plaatsen wanneer ze van de ene plaats naar de andere plaats rijden met hun auto. Dan kan jij hun bellen of sms'en of je met ze mij kan rijden. Dit is super handig, want het openbaar vervoer hier in SLovenië is niet zo goed en het is meestal veel sneller en goedkoper :)

Maribor

"Frouke, wil je mee naar Maribor? "zei een van mijn vrienden. Dus ik ben naar Maribor gegaan in het weekend van 7,8,9 februari. Op vrijdag na mijn werk snel een prevoz genomen. In Maribor kon ik bij iemand slapen die een Erasmus student is. Erasmus studenten zijn mensen van een ander land die hier of in een ander land voor een tijd gaan studeren. Hun leven is eigenlijk heel simpel. Niet veel leren, veel drinken en party'en. Dus wij hebben hun leven meegemaakt. Op zaterdag wilden we de stad bekijken maar het was Prešeren dag, dus alles was dicht. Prešeren was een beroemde gedichten schrijver. Dus hebben we een beetje rond gelopen en erachter gekomen dat Maribor niet zo groot is, terwijl het de tweede grootste stad is in Slovenië. De volgende dag een beetje uitslapen en toen weer terug naar Ljubljana.

Velenje

Het volgende weekend weer weg van huis. Nu ging ik naar Velenje. Daar heb ik de stad bekeken. We wilden gaan schaatsen, maar dat was helaas dicht. Dus toen zijn we naar het meer gegaan en lekker een bakje koffie gedronken. In de avond zijn we naar een concert gegaan van de Pussywamers. Het was super leuk en goed. Heb genoten! De volgende moest ik weer terug naar Ljubljana, want ik moest mijn tas inpakken!

Zimski Tabor

Ja, ik moest mij tas in pakken, omdat ik op winterkamp ging met mijn organisatie! Op maandag weg en vrijdag weer terug. Het was super leuk, alleen onwijs vermoeiend. We hebben veel dingen gedaan, dus ga ik een paar dingen maar zeggen, anders wordt het te veel! Toen we aankwamen bij het huis waar we bleven moesten we vrij steil naar boven, maar er lag sneeuw, dus moest er geduwd worden. Dat was al een heel avontuur. IK heb onwijs gelachen met de meisjes op het kamp, omdat ze allemaal verliefd waren op een jongen, maar je mocht het niet door vertellen hoor! Het enige jammeren aan het kamp was dat we teveel jongens hadden en er één van de jongens veel uit de groep. Dus die werd dus de hele tijd geplaagd…

Mam en pap

Op de zaterdag na winterkamp kwamen mijn papa en mama weer langs! We hebben door de stad gewandeld, museum bezocht en langs mijn werk gegaan. Zij zijn zelf naar Bled gegaan, een meer met een eiland midden in het meer. Ik wil jullie 1 tip geven als jullie ooit van plan zijn om naar Ljubljana te komen. Ga NIET naar het nationale museum. Ik ga jullie vertellen waarom: Op de begane grond kan je grafstenen vinden, wat nog best interessant is. Er was een grafsteen van een Nederlander. Maar e zijn niet super veel grafstenen. Dus oké, wij gingen naar boven. Daar waren een paar vitrines met hier en daar wat spulletjes erin. Nou er was ook een tv. Ja… Hoe spannends was dat zeg… Het ging over vissen en hoe je een boot maakt en een helm. Dus daarom dames en heren hoef je daar dus niet heen! Ik ben met mijn ouders ook naar mijn werk geweest en dat vonden ze leuk!

Pust

Hier vieren ze ook carnaval. Hier op Skala hebben we carnaval gevierd. Bijna alle kinderen waren verkleed en ook de leiders. We hebben spelletjes gedaan en lekker gedanst. Ook was er een school die hier kwam. In deze school zitten mensen die slechthorend zijn of doof. Skala was vorig jaar ben hun en nu waren ze hier. Dus dat was super gezellig!!

Ik meer beleefd, maar dat is niet zo interessant! Het is nu steeds mooier weer aan het worden, dus nu wordt het steeds leuker om bij de mini bus te werken. Nu kan ik lekker voetballen, basketballen en hockey spelen! Tot snel mensen! Volgende week heb ik weer een training met ander EVS’ers! Dan ben ik vlak bij zee, dus dat vind ik dus hellemaal niet erg!

  • 16 Maart 2014 - 21:19

    Huibert:

    Hoi Frouke,
    Hartstikke leuk je verhaal te lezen! Joh wath eb je al veel gezien in Slovenië en wat een handig transport systeem heb je beschreven! Het lijkt op een vorm van liften, maar dan praktischer geregeld. vroeger stond ik gewoon langs de kant van de weg met m'n duim omhoog en dan had je geluk als er een auto stopte (soms na uren...) en je mocht meerijden.Dat onhandige systeem is al helemaal achterhaald, ik zie nooit meer lifters. Maar het was in ieder geval goedkoop :) .

    Fijn joh, dat je ouders op bezoek zijn geweest. Ik hoorde al wat verhalen van Tom en Lilian, geweldig mooi! En de helft van de reistijd zit er alweer op... Wat gaat het snel... Geniet nog van deze komende maanden, grandioos dat je dit avontuur hebt ondernomen!
    Hartelijke groeten, Huibert

  • 18 Maart 2014 - 10:17

    Ruud Poortier:

    Zimski: ZE waren allemaal verliefd op een jongen... of WE waren verliefd op een jongen? Je maakt ons hier wel nieuwsgierig! Misschien kom je met een Sloveen thuis???
    Leuk je verslag te lezen, het leven hier is maar saai vergeleken bij het jouwe daar. Nog veel plezier met werk en ontspanning.
    Groeten van Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Ljubljana

Frouke

Actief sinds 19 Jan. 2022
Verslag gelezen: 1422
Totaal aantal bezoekers 5679

Voorgaande reizen:

19 Januari 2022 - 31 December 2022

Mijn eerste reis

06 September 2013 - 30 November -0001

EVS in Slovenië

Landen bezocht: