The bright and dark side of the 80ties - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Frouke Brouwer - WaarBenJij.nu The bright and dark side of the 80ties - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Frouke Brouwer - WaarBenJij.nu

The bright and dark side of the 80ties

Door: Frouke Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Frouke

22 November 2013 | Slovenië, Ljubljana

Ik kan het niet geloven. Ik ben hier al bijna 3 maanden. Ja mensen drie maanden. En jeetje wat is er veel gebeurd sinds mijn vorige blog! Super leuke dingen en wat niet zo leuke dingen…

Ik ben als laatste gebleven bij mijn on-arrival training. 14 tot en met 18 oktober had ik mijn on-arrival training. Bij deze training leer ik meer van EVS en meer over hoe het zou moeten gaan op je EVS. Veel leuke mensen ontmoet van veel verschillende landen. Mijn training was in Bled. Ik was al in Bled geweest, dus voor mij was het niet zo interessant om daar rond te wandelen, maar het was nog best mooi in de herfst kleuren! Ik bleef over in een hotel en ik had mijn training in een andere hotel, waar we in het zwembad mochten! Dit is niet echt gebruikelijk, dus ik dat heb ik mee! Tijdens training gebeurden iets wat minder leuks. Op woensdag gingen wij een rondje rond het meer lopen. IK had al een beetje last van mijn rug en been. Maar na afloop van dit rondje had ik heel veel pijn. Ik als sterke vrouw ging gewoon door met leven!

Toen kwam weer wat super leuks! Mijn ouders zijn langs gekomen in Ljubljana! Ze vonden het super leuk. We hadden fietsen gehuurd en zijn lekker door de stad wezen fietsen! Toen zagen ze dat ik niet zoon goede fiets had en hebben voor mij een super mooie fiets gekocht! Ik heb lekker gegeten en geniet dat ze hier waren. Alleen zagen ze aan mijn dat het niet goed met me ging. Dus zijn we naar de dokter geweest. Wat mijn ouders al dachten: Ik heb een hernia. Voor mensen die dat niet weten: In je rug is een tussenwervelschijf die een uitstulping heeft en die je zenuw afknelt. Bij mij knelt hij mijn zenuw van mijn linkerbeen af. Daardoor heb ik veel pijn in mijn been. De dokter wou toch voor de zekerheid een MRI doen.

Nouja ondanks dat slechte nieuws, was mijn verjaardag daar!! In de ochtend kadootjes open met Fleur op Skype en in de avond met andere EVS’ers uit! Eerst wat gedronken en toen naar het feest: The bright and dark side of the 80ties! Oftewel er waren twee zalen. De ene met bright songs van de 80ties en in de andere met dark songs van de 80ties. Nouja ik kon wel wat leuks hebben, dus heb lekker gedanst en veel gezeten in the bright side!Toen ook nog in het weekend ben ik naar Velenje geweest en daar was een rockconcert. Heel interessant, maar wel super leuk!

In de week ben ik naar het ziekenhuis geweest voor mijn MRI. Ik hoefde er maar 10 minuten in gelukkig! De meneer daar kon niet zo goed engels, dus mijn opdracht was: Lay still, 10 minutes. Dan ga je het apparaat in en maakt hij heel veel geluid. En jij ligt daarmaar van: Ik mag niet bewegen, nee Frouke niet bewegen! Dus dan ga je maar aan lieve katjes denken enzo. De volgende dag kreeg ik de uitslag en ben ik naar het ziekenhuis gegaan. Daar kwam er uit waar ik eeen hernia had. Ik heb fysio gekregen en ze zeiden als de pijn niet weg gaat moet ik een operatie krijgen!

Maar gelukkig had ik veel afleiding in November, want er was hier een film festival. Deze films zijn niet de standaard films, maar meer Art House films. Ik ben hier naartoe gegaan met een nieuwe vriend van me Jorge! Niet mijn vriendje, jongens ;). Maar ik heb een paar super leuke films gezien, al heb ik ze niet allemaal helemaal kunnen volgen. Ze waren allemaal in het Engels, maar somige waren bijvoorbeeld in het schots engels. En dan denk je laat ik even de ondertiteling lezen, maar nee hoor die is in het Sloveens! Heb wel weer wat meer sloveens geleerd!

En toen kwam Felix en Daniel langs!!! Op woensdag kwamen ze aan met de trein en heb ik ze opgehaald van het treinstation. Daarna hebben we wat gegeten en hebben we in formatie gehaald over de "berg" van Ljubljana: Šmarna Gora. Zij zijn de berg op geweest en ik naar werk gegaan. In de avond lekker pannekoeken gebakken en kaart spelletje gespeeld. Vroeg slapen, omdat ze moe waren! De volgende dag hebben zij nog rondgedwaald door Ljubljana en heb ik in de ochtend alweer dag moeten zeggen! Het was kort, maar wel super leuk!

Ja ik ben al weer aangekomen bij mijn afgelopen weekend( 15 tot 17 november). Op vrijdag had een french party! Hellaas waren er niet zoveel mensen. Dus toen hebben we het maar omgetoverd tot een karaoke night! Lekker vals gezongen met een lepel als microfoon! Toen ben ik in Medvode blijven slapen met andere EVS´ers. De volgende dag naar het meer van Medvode geweest en waarschijnlijk de laaste zonnige dag gezien! Daarna zijn er een groep EVS´ers weggegaan en ik ben gebleven met iemand anders en met de drie EVS´ers die daar wonen zijn we naar hun centrum geweest en daar een buikdans optreden gezien! Het apartste was dat ze gingen dansen op dubstep.

Ik heb nu al een paar keer fysio gehad en het gaat al super veel beter! Dus ik denk dat er geen operatie komt :D Ik kan al langer lopen en staan, dus het komt allemaal goed!

Dit was zoon beetje mijn maand. Ik heb nu ook Sloveense les twee keer per week. Het gaat goed, maar moet meer gaan oefen! Ik hoop dat ik jullie niet heb afgeschrikt met deze onwijs lange tekst! En nee mijn leven is niet alleen maar feesten! Tot de volgende blog!

  • 23 November 2013 - 02:42

    Els:

    Ha die Frouke,wat fijn dat het al beter gaat met je rug.Zo te zien heb je al aardig je draai gevonden ,hoewel ik weinig lees over het werk dat je doet.Of is dat niet het belangrijkste wat je moet/mag doen.?
    Maar het is prima dat je het zo naar je zin hebt.
    Groetjes van je tante ,dikke kus!!!!!!

  • 24 November 2013 - 14:20

    Huibert:

    Hoi Frouke, wat hartstikke leuk je verhalen te lezen! Maar wat een pech... Ik hoorde het al van je ouders over de hernia. Gelukkig dat ze een goede MRI hebben gedaan en dat je met fysio uitstekend wordt geholpen. Ik hoop dat het gauw weer helemaal in orde is, van harte beterschap! En geniet van je prachtige tijd bij EVS :) !
    Hartelijke groeten, Huibert

  • 04 Februari 2014 - 23:03

    Papa:

    Ha, die Frouke, zo dat is wel even geleden dat jij deze blog maakte.
    Ik neem aan dat er intussen niet is gebeurt, niet in Nederland geweest, geen oud en nieuw, geen
    paars kasteel, geen sneeuw, geen omvallende bomen, altijd elekta,
    Goh, ik zou jouw blog kunnen schrijven.
    Kom voor de dag met dat blogje en breng de mensen up to date, anders zijn ze alleen
    nog maar geïnteresseerd in Felix.
    Voor nu slaap lekker en maak er iets moois van in Ljubljana
    papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Ljubljana

Frouke

Actief sinds 19 Jan. 2022
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 5690

Voorgaande reizen:

19 Januari 2022 - 31 December 2022

Mijn eerste reis

06 September 2013 - 30 November -0001

EVS in Slovenië

Landen bezocht: