Van alles in nog wat - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Frouke Brouwer - WaarBenJij.nu Van alles in nog wat - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Frouke Brouwer - WaarBenJij.nu

Van alles in nog wat

Door: Frouke

Blijf op de hoogte en volg Frouke

07 Februari 2014 | Slovenië, Ljubljana

Ja daar ben ik weer!! Een engeltje fluisterde in mijn oor dat ik maar weer eens een blog moest schrijven! Ik ben weer even terug in Nederland geweest, nieuwjaar gevierd in Slovenië, onwijs leuke feestjes gehad, Fleur en Marc opbezoek en het heeft onwijs gesneeuwt!

Nederland

Ik ben 21 December terug gevlogen naar Brussel, waar Thomas en mijn moeder me opstonden te wachten, super leuk! Toen ik thuis was zijn we over de markt gelopen en Felix begroet! En de rest van de dagen een beetje uitgerust. Ben nog met vrienden naar een cabaret kerstshow geweest, wat super leuk was en ik de prijs gewonnen had ( en Franka ook een beetje). Blijkbaar kennen wij veel kerstliedjes! We hebben kerst gevierd met zijn alle. Lekker gezellig spelletjes en kerstfilms kijken. En op vrijdag, de dag voordat ik weer wegging kwamen we bij elkaar met alle aanhang. Dus dat beteknde een vol huis. 9 mensen om de tafel pastte net!

Nieuwjaar in Ljubljana

Nadat ik weer afscheid moest nemen van iedereen, was het nieuwjaar! Ik heb het gevierd met mijn Duitse vriendin Eileen. We hebben eerst gedineerd met een van mijn huisgenoten en toen zijn we naar het centrum gegaan. Om twaalf uur was er vuurwerk bij het kasteel en ik moet je zeggen, ik vond het mooi vuurwerk! Daarna hebben we wat rondgelopen, maar uiteindelijk gaan zitten bij een bar en wat gedronken. En toen lekker gaan slapen!

Trainingweekend met Skala

Ik had de eerste week in Januari een trainingsweekend met mijn werk. Voor mij heel saai, omdat alles in het Sloveens was, maar ze probeerde we wel bij de spellen te betrekken. Maar ik heb wel veel lol gehad toen we vrije tijd hadden. Me zijn langs de zee gelopen en dat was super tof, want de zee was best wild!

Te veel

Tweede weekend van Januari ben ik op vrijdag naar Slovenske Konijce geweest. Daar was een afscheidsfeestje van twee EVS´ers. Maar het was geen zielig feestje, maar een onwijs leuke! Met tafelvoetbal, filmquiz, veel lekkere dingen van andere landen en karaoke! Sinds ik hier in Slovenië ben heb ik al onwijs vaak karaoke gezongen! De volgende de stad bekeken en daar gingen we weer, naar een ander feestje. Het was een Portugeese avond met eten en muziek. We waren een beetje moe van het andere feestje, dus veel hebben we niet gedaan daar. Op zondag maar weer terug naar Ljubljana. Op maandag ben ik naar een presentatie over werkloosheid in Slovenië geweest. Dat was een project van een van de andere EVS´ers. Toen werden we uitgenodigd om naar haar afscheid/rusisch nieuwjaar/ verjaardags feestje te komen. En raad eens.. Daar was weer karaoke. Dus mijn stem word volop gebruikt. Op dinsdag na mijn werk nog even met de turkse mensen een drankje gedaan en toen dag gezegt, omdat twee van hun weggingen.

Regen

Ja!!! Fleur en Marc kwamen op bezoek! Donderdagavond kwamen ze aan. Toen lekker wat gegeten bij een heel toeristisch restaurantje, daar wat gedronken en toen weer lekker naar huis. Volgende dag Ljubljana laten zien en daarna naar mijn werk. We zijn eerst naar de minibus gegaan. We kwamen net optijd om met de spelletjes mee te doen, dus dat was super leuk! En ik heb gehoord dat de kinderen dat ook leuk vonden! Daar wilde ik ze naar de youthcenter meenemen, maar die waren hellaas al weg! Toen lekker uitgerust, wat gegeten en daarna hebben Marc en ik een tafelvoetbal wedstijd gedaan. Sinds ik bij de minibus werk doe ik veel aan tafelvoetbal. Dus ik ben er aardig goed in geworden en dat wilde Marc wel even uittesten! En ja dames en heren, ik heb gewonnen! Daarna kwamen nog een paar vrienden van mij, hebben we nog een drankje gedronken en zijn we naar huis gegaan. De volgende dag naar Bled gereden. Hellaas regende het heel erg, dus ook mist. Veel was er niet te zien. We zijn het kasteel in geweest en een kerkje. In Bled wat gegeten en toen werd het al donker, dus konden we niet zo veel meer doen. Op zondag nog wat gegeten en toen zijn ze weggegaan naar Wenen.

Pas op voor de bomen

Sneeuw! Het heeft gesneeuwt! Maarja teon ging het de volgende dag regen en in de avond vriezen. Dus al de bomen zaten onder het ijs. Ik moet je zeggen dat zag er onwijs mooi uit! Maar de bomen vonden dat niet echt leuk, want de takken werden heel zwaar. Er zijn veel bomen omgevallen in Slovenië, zo erg dat somigge mensen daardoor geen stroom hadden. Nu is het weer warmer aan het worden, wat goed is voor de bomen, maar niet als je er onderdoor loopt. Pas maar op dat je geen ijs op je hoofd krijgt. Zelf zo erg dat er bij sommige gebouwenje moet oppassen voor vallende ijspegels. Voor mij is het super leuk. Als ik moet werken heb ik wel een sneeuwgevecht! Ook dichtbij de minibus is er een heuvel, dus nemen wij banden mee en glijden we van de heuvel af. Onwijs leuk! Maarja nu wordt het wel een beetje gevaarlijk, want de sneeuw is ijs geworden, dus doe voor mij maar geen sneeuw gevecht!

Zo.. Nu zijn jullie weer up to date! Tot de volgende keer maar weer!

  • 07 Februari 2014 - 16:45

    Huibert:

    Hallo Frouke,
    Wat een gezellig bericht, hartstikke leuk te lezen wat je sinds eind december weer allemaal hebt meegemaakt. Volop feestjes en karaoke, merk ik al, maar ook veel werk en tijd met de kinderen. Haha, ik zag dat Tom je had 'geadviseerd' om weer eens een blogje te schrijven! Jij in Slovenië en Felix wat verder om de zuid op de Balkan, ik hoop natuurlijk heel wat verhalen van jullie te mogen lezen :) .
    En je bent zelfs aan zee geweest? Dat was een verrassing voor mij, want ik besefte helemaal niet dat Slovenië ook nog een heel klein stukje zeekust heeft, zo vlak onder Triëst in Istrië. Kun je lekker in zee zwemmen als het over een tijdje mooier weer wordt. Geniet van al je werkzaamheden en van het leven in Slovenië!
    Hartelijke groeten, Huibert

  • 07 Februari 2014 - 17:27

    Mam:

    Wat een gezellig blog eenzame fietser. Frouke is zo ongeveer de enige die nog fietst (volgens haar) en ze kijken haar allemaal aan, of zou dat liggen aan die wittte ijsmuts met die dikke pompon er boven op. Over 14 dagen zien we je alweer in Ljubljana. Tot dan

  • 17 Februari 2014 - 21:24

    Papa:

    Hoi Frouke,
    Heb ik net een reactie geschreven via internet explorer, doet hij het weer niet, dus nu maar proberen via firefox. Dit is ook weer een leuke blog en we zijn weer helemaal bij.
    Afgelopen weekend zijn we bij Eddy geweest, die is nog een beetje ziekjes en 's-middags bij Job en Annemiek geweest om Joachim te bewonderen. Jinthe was buitengewoon uitbundig dus we hebben een leuke middag gehad. Via mama heb ik begrepen dat er sneeuw ligt in Llubljana en dat we kunnen gaan langlaufen i.p.v. fietsen. We gaan het allemaal weer zien. Lieve Frouke tot gauw, papa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Ljubljana

Frouke

Actief sinds 19 Jan. 2022
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 5693

Voorgaande reizen:

19 Januari 2022 - 31 December 2022

Mijn eerste reis

06 September 2013 - 30 November -0001

EVS in Slovenië

Landen bezocht: